چند روزپس از وقوع انفجارهای زنجیره ای در سریلانکا ، شایعاتی در رسانه ها و فضای مجازی مبنی بر مرتبط بودن برخی از نمایندگان مجلس و وزرای مسلمان کابینه - از سال های گذشته - با گروهی که مسبب این اقدامات بود " جماعت ملی توحید " منتشرگشت و نوع و مجموع رفتار این افراد را در راستای ترغیب به افراط گرایی ارزیابی نمودند . این موضوع دامن آقای رشاد بدیع الدین وزیر تجارت و صنعت ، محمد حزب الله فرماندارایالت شرقی و آزاد صالح فرماندارایالت غربی راگرفت و دراین میان موقعیت وزیر تجارت بیشتر درمعرض خطر قرارگرفت .
از حدود بیست روز قبل ، تنها نماینده روحانی ( بودایی ) در مجلس سریلانکا ، آقای " آتورالیه راتنا " Athuraliye Rathana اعلام نمودکه موضوع رای عدم اعتماد مجلس به وزیر تجارت و صنعت را پیگیری خواهد کرد و درابتدا با ارسال تقاضا نامه ای که به امضای بیست وشش نفراز اعضای مجلس و سپس با ارسال نامه ای با شصت امضا ، به رئیس مجلس خواهان تشکیل جلسه رسیدگی به وضعیت آقای رشاد بدیع الدین شدند . اما تا کنون با توجه به این که وزیر تجارت " عضو دولت ائتلافی " و حاکم بر اکثریت مجلس و همراه با نخست وزیر می باشد به انحای گوناگون از وقوع این اتفاق جلوگیری شده است . این نماینده مجلس با مشاهده چنین وضعی راه دیگری را انتخاب نموده و ازتاریخ سی ام ماه می مصادف با ۹/۳/۹۸ اعلام اعتصاب غذا کرده واین کاررا ازمقابل معبد " دندان بودا " در شهرکندی به عنوان معتبرترین ومقدس ترین مکان برای بودائیان آغاز نموده است ؟! از این تاریخ موج اعلام همبستگی با وی در سراسر کشور به سرعت آغاز شده است .
ورود وی به این موضوع و با این شکل و شمایل که شنیده شده ازجمله شخصیت های سیاسی و دینی مستقلی است که نسبت به تحرکات قدرت ها به ویژه آمریکا در سریلانکا حساس بوده و درمقاطعی نیز دارای موضع گیری هم بوده ، کمی قابل تامل به نظر می رسد . این در حالی است که کاردینا ل " رانجیت " رهبر کاتولیک های سریلانکا از ابتدای وقوع این رفتار تروریستی ، تفکرپشت این حوادث و عاملان آن را از جامعه مسلمانان تفکیک نموده و به هیچ عنوان به دنبال تحریک جامعه مسیحی بر نیامده است .
- ابعاد خطر
الف – اگر چنانچه این روحانی بودایی درراه ایده اش و تفکری که در راه مبارزه با وزیر تجارت و صنعت و از طریق اعتصاب غذایی که پیشه کرده است دارای نقص جسمانی و یا خدای ناکرده با مرگ روبرو شود ، جامعه مسلمین دراین کشور از شرایط خوبی برخوردار نخواهند شد و خواص و عوام در درون جامعه اکثریتی سینهالی – بودایی ، این اتفاق را ازچشم مسلمانان خواهند دید و دوباره آنها درگیر یک بازی ناخواسته ای خواهند شد که آغازش با تعرض به مسیحیان بوده ولی تبعات آن به درون جامعه بودایی – سینهالی کشیده خواهد شد که می تواند زمینه ساز یک تنش بین مسلمانان و بودائیان را به دنبال داشته باشد . درحالی که تا کنون عدم طی شدن راه دموکراتیک در مجلس و مانع اصلی برای مراجعه به آرای نمایندگان ، مربوط به رقابت های سیاسی و جناحی بوده است . و به احتمال زیاد عامه مسلمانان به منظورکاهش تنش ها و عدم آغاز مشکلی دیگر ، حتی از عزل این وزیر مسلمان آن هم از طریق مجلس و آرای نمایندگان ،دلگیر نخواهند شد .
ب- اگر این نماینده مجلس از این طریق موفق به رسیدن به خواسته های خود بشود ، درصورت وقوع چنین حالتی نیز ، درآینده این روش می تواند به یک رویه تبدیل شده وبه جای تلاش و صبر برای طی نمودن راه های قانونی و دموکراتیک تر ، هرفرد و هر جناحی می تواند مطالباتش را به کف خیابان آورده و با تحریک افکار عمومی آن را پیگیری نماید . البته نتیجه گرفتن از این شیوه ، قطعا از سوی اکثریت به نتیجه خواهد انجامید . و بودائیان با توجه به اکثریت هفتاد و چند درصدی دراین رابطه از سایرین پیشی خواهند گرفت و درمقابل آنها ، اقلیت مسلمانان وضعیتی شکننده تر خواهند داشت . لذا باب شدن این رویه درکشوری که خود را ملزم به رعایت استاندارهای لازم برای زندگی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان و آیین ها می داند ، می تواند درد سر ساز باشد .
نظر شما